lørdag 5. mars 2011

Heia NORGE!!

Jadda, man følger da med når VM er på "hjemmebane"! Gratulerer så mye til gulljenta, Therese Johaug, og selvfølgelig sølvjenta, Marit Bjørgen! Så kan vi jo ikke glemme hoppgutta som fikk sølv, og Tarjei Bø fikk bronse!
Og siden det i tillegg er lørdag, så kan man jo feire litt med noe godt til kvelds :) Vi har feiret med hjemmelagede pitabrød. De var rett og slett deilige! Første gang jeg lager de selv, og det var verdt forsøket! Dette var nok ikke siste gang det ble laget i vårt hus. Jeg tenkte at jeg ville dele denne oppskriften med dere.

50g gjær
5dl lunket vann
litt sukker (for at gjæren skal få noe å vokse på)
2ts salt
3ss oliven olje
ca 14dl hvetemel

bland alt sammen, ikke for mye.
Hev deigen i 45min
Del deigen i 12emner, kjevle dem flate og runde (om du får det til. Litt av sjarmen med hjemmelagede ting er jo at de ikke blir helt som de man kjøper)
Legg dem på et bakepapirkledd brett og etterhev  i 40min
Sett ovnen din på 250grader
Stek brødene helt øverst i ovnen i 4min. Ta ut brettet og snu brødene, stek i 2-3minutt til
Ta de ut og avkjøl på rist.
Det går fint an å fryse dem og ta de opp igjen ved en senere anledning (dette har bare blitt meg fortalt siden jeg ikke har laget dem før nå)
Fyll de med all slags mulig godt og nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir veldig glad for en liten lyd :)